IKEA Museum – en ny attraktion av stort format

IKEA Museum – en ny attraktion av stort format

0

Museet finns inrymt i det som var världens första IKEA-varuhus, öppnat 1958. Besökaren får uppleva en svindlande resa av framgångsrik företagsamhet som Ingvar Kamprad startade och här får vi möta såväl soffan Klippan som bokhyllan Billy och massor av andra favoriter. Svenska klassiker, kända i hela världen.   Det handlar om berättelsen om IKEA. En historia som har levt genom sju decennier. Ingvar Kamprads skapelse fick sitt eget museum torsdagen den 30 juni 2016. Eller som företaget själv uttrycker saken: “Här delar vi med oss av allt som gör IKEA till vad det är i dag – idéerna och drivkrafterna, människorna, möblerna, misstagen och lärdomarna.” Somliga klassiker lyfts fram lite extra. Som den omåttligt populära bokhyllan Billy. Att få en inblick i människors hem över hela världen och se hur de använder sina Billy bokhyllor är väldigt kul.   Museets yta är imponerande. Hela 7 000 kvadratmeter. Hälften används som ren utställningsyta. Antalet våningar är fyra. Förutom utställning finns en restaurang med 170 sittplatser och en butiksyta där IKEA-fantaster kan shoppa minnesvärda föremål. Vad sägs om miniatyrer av populära produkter från gångna tider? Butiken är 250 kvadratmeter stor. Öppettiderna är speciella, precis som företaget själv. Museet håller öppet alla dagar mellan klockan 10.00 och 19.00. Chef för museet är Carina Klock-Malmsten.   “Statsminister Per-Albin Hansson skapade det svenska folkhemmet. IKEA möblerade det.” Ett gammalt citat som väcks till liv inför den permanenta utställningen i Älmhult. Här finns möbler, gardiner, sängkläder och de praktiska redskap som funnits i svenska hem ända sedan 1950-talet. Alla med den speciella IKEA-designen. Därför att IKEA-historia också är ett stycke svensk designhistoria.   En del av museet upptas av en tillfällig utställning, som kommer att skifta efter hand. Först ut är det fokus på livet i och kring köket. I den här delen riktas blickarna framåt med tankar på hur vi kommer att leva i morgon. Det nya museet ger Älmhult en ny attraktion av stort format. Och det ger också ett perspektiv på hur Sverige har förändrats under årens lopp. Alltså precis så som ett museum ska fungera. Det finns ju knappast någon svensk som inte har ett förhållande till IKEA, det världsomspännande företaget med hjärtat i Älmhult.   TEXT: LASSE LINDELL FOTO: LASSE LINDELL [dt_slideshow width=”1200″ height=”500″ posts=”museum” /]]]>

About author

Your email address will not be published. Required fields are marked *