Mat med mer innehåll

0

Mat är ett ord som har mycket innehåll. För många personer så är mat komplicerat. För andra är det ett nödvändigt ont. För mig är det en härlig njutning och tillhör livskvalitet. Vårt moderna samhälle kräver mycket av oss och alla måsten ökar. Då ska vi samtidigt vara duktiga med maten och äta hälsosamt.

Vi behöver få tillbaka vårt sunda förnuft och lära oss vad maten gör i vår kropp. Det är omöjligt att äta nyttigt till 100 % sju dagar i veckan. Det är samtidigt väldigt osunt att ha dåligt samvete efter varje gång man har ätit. Hur tänker du själv kring mat?

Kosten är bara en del i vårt välmående och det handlar även om stress, sömn och återhämtning. Utan balans i detta hjul, så fungerar vi inte. Vi kan inte skylla på maten så fort vi mår dåligt. Vi kanske har sovit dåligt eller stressat alldeles för mycket. Det som händer då är att vi gör lite korkade beslut när det gäller maten och drycken.

Vi kan faktiskt äta bra men ändå må dåligt av andra orsaker. För mig betyder balanserad mat att jag äter det min kropp mår bra av. Det viktigaste är att jag lyssnar inåt och att jag håller mängden nyttigt och onyttigt i balans. Jag jobbar mycket med att låta bli att förbjuda saker och att sätta upp regler. Det är mer komplicerat än så här. Det som är sunt är det som ger dig en helhet och balans. Själv använder jag näringsprodukter som hjälper min kost att bli bra och hälsosam. Jag gör enkla val och försöker ha mina rutiner på plats. Det fungerar i både vardagen och när jag tränar.

Kroppen är väldigt bra på att avgöra om den är mätt eller hungrig. Det är vi som är dåliga på att lyssna! Vi är superkänsliga för hungern och många av oss är extremt känsliga. Hunger bruka komma efter 3-5 timmar, lagom till nästa måltid. När dina blodsockernivåer sjunker så går det signaler till hjärnan att nu måste du äta. Då gäller det att göra bra val. Om du blir för hungrig så är det stor risk att du väljer något snabbt och något mindre bra för kroppen. En Big Mac smakar ju aldrig bättre än när man är jäääättehungrig, eller hur?

Det är även viktigt hur vi äter både före och efter vår träning, men detta beror ju också på vilket resultat man är ute efter och vilken belastning man lägger på sin kropp. Ska du bygga muskler så behöver kroppen få tillräckligt med näring. Ska vi gå ner i vikt så behöver vi titta över vad som hamnar i munnen. En bra grej kan vara att faktiskt skriva ner allt som äts och dricks i minst 3-4 dagar. Inte gissa för då glömmer vi lätt sanningen. Du kan också ta en bild av allt du äter med din mobil under 3 dagar, gärna över en helg. Vi äter ca 150 måltider på en månad. Det är 1800 måltider på ett år. Slarvar du en gång så gör det inget. Se helheten!

Mina 10 tips!

1. Njut av det du äter just nu och tänk inte på nästa tugga. Var i nuet även vid matbordet.

2. Se kroppen som en motor. Den ska spinna som en katt och puttra på. Ska den köra ett snabbare race, så måste den tankas med rätt bränsle. Kroppen vill oss det bästa så försök att samarbeta.

3. Att ha strikta förbud kommer aldrig att fungera i det långa loppet. Lägg hellre till smarta saker som gör din kost bättre.

4. Använd inte maten som tröst! Att ”känsloäta”är mindre bra.

5. Gör medvetna val och stanna upp en stund och tänk över om du verkligen behöver den stora kanelbullen. Är det en ren vana att den slinker ner?

6. Hitta rutiner för ditt ätande. Oavsett vad du jobbar med så mår kroppen bra av regelbundenhet. Signalerna från din kropp är lättare att tyda om du har rutin på det du gör.

7. Gör bra val. Det finns alltid möjligheter till det.

8. Hitta mat med mycket färg. Färgglad mat gör dig glad.

9. Höj kvaliteten på din mat. Byt ut och gör aktiva val.

10. Använd närproducerat och svenskt. Ät gärna efter säsong.

Njut av höstens färg och våra underbara grönsaker! Må gott!

Malin Alricsson Personlig tränare

på Göinge Träningscenter

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>

About author

Your email address will not be published. Required fields are marked *