Stress och press!

Stress och press!

0

Stress är ett ord som de flesta människor känner igen och har en relation till. För vissa kan stress vara en känsla av att ha för mycket att göra, medan andra tycker det är en behaglig känsla. Det som är konstigt med stress är att den egentligen inte finns. Jag menar att det är ju ingen sjukdom.

I dagens samhälle kan stress nästan vara lite trendigt. Du ”måste” ha många bollar i luften. Vi har ett uppkopplat samhälle där ”uppbokad” är synonymt med att vara cool. Det som är viktigt att komma ihåg är att stress både kan vara av godo och av ondo. Man beskriver stress som både positivt och negativt för kroppen och den kan delas in på olika sätt – psykisk stress, fysisk stress och hälsostress. 

Jag gillar att jobba under press och presterar gärna på deadline. Andra förbereder sig noga flera veckor i förväg och har stenkoll på läget. Positiv stress kan upplevas som en kick och den bidrar med energi. Den är heller inte farlig om den varar under en kortare tid. Det är ju först när vi har en långvarig belastning på kroppen som vi behöver dra i bromsen innan vi blir sjuka.

Den negativa psykiska stressen är när du upplever att du har så mycket att göra, att du inte hinner med allt inom de tidsramar som du har satt upp. Du jagar klockan 24 timmar om dygnet. Under en längre tid i detta stadie går din kropp på högvarv och alla alarm är påslagna. Detta är farligt! Ett bra sätt att komma ifrån stressen är att lära sig att säga NEJ! När du säger nej på ett trevligt sätt så brukar omgivningen respektera det. Testa det!

Ett ord som jag funderat på är hälsostress – stress över sin egen kropp och hur man ser ut.  Duger jag? Vissa kan inte passera en spegel utan att kasta dåligt samvete över sig själv. En del lider av stor utseendefixering och mår dåligt av att inte se ut som man tror att man måste se ut. Att må bra handlar om att vara den man är.  Du behöver absolut inte jämföra dig med någon annan. Lättare sagt än gjort, men detta får man jobba på. Beröm dig själv och säg att du gjort så gott du kunnat. Ett annat bra råd är att försöka lyssna in vad kroppen säger till dig. Stanna upp och ta några djupa andetag och beröm dig själv! – Jag är bra!

Hur tänker du kring din egen stress? Är det värt att stimma runt hela tiden och jaga kalorier, tider eller deadlines? Oavsett vilken relation du har till din egen stress så är det bara du som kan påverka hur du mår. Behöver du dra i bromsen? I så fall måste du se till att unna dig pauser både i vardagen och på helgen. Ett tips är att dra ner på tiden du sitter framför skärmen. Dator, mobil eller tv spelar ingen roll. När detta tar över och du inte kan gå på toa utan mobilen, ja då är det dags att dra i handbromsen. Teknosamhället gör oss sjuka och allt är inte positivt med maskiner och apparater. Tempot ökar och det är svårt att ta paus när man jobbar. Detta leder till att vi är väldigt koncentrerade hela tiden och vi blir mentalt trötta – vilket inte är bra! Här finns det många saker att ta itu med.

Kolla e-post på fasta tider

Ta mikropauser

Inför telefontid

Våga säga NEJ!

Lär dig andas!

Planera i god tid!

Sluta ”multitaska” d.v.s. hålla många bollar i luften samtidigt

Mitt sista tips ska jag jobba på tills vi hörs igen!

Tjingeling!

Malin Alricsson

Göinge Träningscenter

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>

About author

Your email address will not be published. Required fields are marked *