Stressad hjärna – stressad kropp

Stressad hjärna – stressad kropp

0

September månad är här och vi har kommit in i ekorrhjulet igen efter semestern. Jobb, aktiviteter, möten, träning, umgås, sociala medier från måndag till söndag. Ungefär samma sak hela tiden.

Är det någon mer än jag som tittar med avundsjuka på Kalles sex liv? Där människor bryter upp ifrån vardagen och gör något helt annat, utanför ramarna. De tar dagen som den kommer och gör det de själva vill, det valet och det stora steget som vi andra bara drömmer om men inte vågar ta.

Det är mycket vi ska få in i vårt liv och när helgen väl är här så är vi så trötta att vi knappt orkar umgås med varandra längre. Har du funderat över hur livet ser ut hos just dig?

Hur kan det vara att vi så många blir sjuka av utbrändhet och många andra sjukdomar idag? Är vi hela tiden uppkopplade och tänker inte på att varva ner eller vad är det som händer?

Visste du att när du stressar så skadar du kontakten mellan mellanhjärnan och storhjärnan? När du har varit stressad en länge tid så stängs kontakten mellan dessa hjärnhalvorna av. Detta i sin tur innebär att mellanhjärnan, som är den del i hjärnan som är vår reptilhjärna och som står för våra snabba reflektioner, tappar kontakten med storhjärnan som är den del som tolkar och fattar beslut.  Detta gör att du inte kan förstå att du måste ta det lugnt och stressa ner. Det som händer är då att du får sämre koncentration, sämre minne och inte kan fatta svåra beslut, samt sämre sömn. Detta gör vi mot oss själva och vår kropp utan att tänka på det. 

Innan du ska gå och lägga dig så behöver hjärnan ungefär 60 minuter skärmfri tid för att kunna landa och ladda för sömn. Hur många har skärmfri tid innan ni ska sova?

Kroppen är fantastisk men vi måste också sköta om oss, vi behöver givetvis röra på oss. De flesta av oss (80 %) har ett stillasittande jobb idag och vår kropp är bygd för rörelse. Regelbunden motion är ett sätt att få oss att stressa ner och bara vara här och nu, men det kan också bli ett stressmoment att få in motionen. Det svåra är att få motionen som en del av vardagen, men som med maten är planering A och O för att det ska fungera, plus att man måste ha disciplin att göra det. När vi får in det som ett mönster och inte kan vara utan rörelse – då har vi kommit långt.

Men även att inte ha fullspäckade kalendrar bidrar till att vi kan ta det lugnt och faktiskt vila och göra just ingenting. Hur skönt är det inte när man har en helg eller en kväll när inget är planerat. Våga sätta streck i din kalender för utrymme för återhämtning eller något annat som du känner för att göra. Som jag skrev till min dotter på hennes student:

”Livet är ett smörgåsbord, ta vara på det och gör det bästa av det!”

Vi har det så fruktansvärt bra, men ändå så blir vi sjuka, psykiskt och fysiskt, och det får mig att fundera, hur kan det vara så?

Camilla Leo Malmberg

Hälsoutvecklare Östra Göinge kommun

Göinge Träningscenter

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]]]>

About author

Your email address will not be published. Required fields are marked *